چرا رژیم کتوژنیک برای تعادل هورمونی بدن عالی است؟

img
img
img
img
shape
shape
طیبه دوستوندی و رژیم کتوژنیک

دسته بندی : رژیم کتوژنیک
زمان انتشار : 1399/07/29
زمان به روز رسانی : 1399/08/03

چرا رژیم کتوژنیک برای تعادل هورمونی بدن عالی است؟

رژیم کتوژنیک یکی از پرطرفدار ترین رژیم‌های غذایی است. تعجبی هم ندارد! این رژیم باعث سوختن چربی‌ها و کاهش وزن می‌شود و مزایای مفیدی در سلامتی دارد.
اما یکی از نکات مهم درباره رژیم کتوژنیک که معمولا به آن پرداخته نشده است این است که رژیم کتوژنیک می‌تواند به بازگرداندن تعادل به هورمون‌های جنسی زنانه کمک کند. در عمل من شاهد کاهش وزن، گرگرفتگی، کمبود انرژی، کمبود میل جنسی، از دست دادن بافت استخوانی، تغییرات حالت و بقیه موارد مشکل‌زا و علائم و موارد مربوط به دوره یائسگی و بعد از آن بوده‌ام.

باید دانست رژیم کتوژنیک برای زنانی که دچار تغییرات عمده هورمونی هستند و با علائم مربوط به نوسانات آن دست و پنجه نرم می‌کنند مناسب است. متخصصان زنان و زایمان و متخصصان بهداشت زنان از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کنند تا به زنان کمک کنند دوباره تعادل هورمونی خود را به دست بیاورند و احساس سلامتی کنند. به خصوص در زنانی که سن بالایی دارند. در این مقاله به چگونگی این کار و دلیل مفید بودن آن خواهم پرداخت.

 

۱. این رژیم برای پشتیبانی بهتر از هورمون‌ها بر روی چربی تمرکز دارد

چربی در رژیم کتوژنیک بهترین دوست شماست. در یک رژیم کتوژنیک مناسب، حدودا ۷۵ درصد از کالری دریافتی شما در روز باید از منابع چربی سالم مثل آووکادو، مغزها، روغن نارگیل، کره، زیتون و روغن آن و بقیه چربی‌های سالم تامین شود. این چربی‌ها از تولید هورمون پشتیبانی می‌کنند و چون بلوک‌های اصلی تولید استروژن، پروژسترون و تستسترون هستند باعث تعادل هورمونی در بدن می‌شوند. مدت‌ها به ما گفته می‌شد که از چربی پرهیز کنیم، برای همین ما کربوهیدرات را به چربی ترجیح می‌دادیم. این کار اشتباه بوده است. من شخصا عقیده دارم که این باور غلط باعث شده است که این روزها زنان دچار مشکلات هورمونی بشوند.

 

۲. این رژیم با کاهش مصرف کربوهیدرات باعث افزایش حساسیت انسولینی می‌شود

در رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات  به ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز کاهش پیدا می کند. این کار باعث تنظیم سطح انسولین می‌شود. انسولین یک هورمون همه‌کاره است. این هورمون باعث کنترل فشار خون می‌شود، و وقتی که فشار خون بالاست و از تعادل خارج شده است، با کاهش هورمون‌های جنسی آن را به حالت طبیعی برمی‌گرداند.

خوشبختانه، با استفاده از رژیم کتوژنیک بدن شما حساسیت بیش‌تری به انسولین پیدا می‌کند. یعنی که انسولین بهتر تنظیم می‌شود، تعادل بهتری دارد و در سلول‌ها بهینه‌تر استفاده می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده که نشان داد رژیم کتوژنیک حساسیت انسولینی را در افراد چاق مبتلا به دیابت تا ۷۵ درصد افزایش می‌دهد. با اینکه هنوز مطالعاتی بر روی عموم مردم انجام نشده است، اما نتایج امیدوارکننده است.

وقتی حساسیت انسولینی شما بالاست، انواع مختلفی از معجزه متابولیکی اتفاق می‌افتد. لاغر می‌مانید و راحت‌تر تناسب اندام پیدا خواهید کرد. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، آلزایمر و زوال عقل کاهش پیدا می‌کند. دیگر گرگرفتگی شبانه و تعرق نخواهید داشت. همچنین استخوان خود را بازسازی می‌کنید و کمتر در معرض پوکی استخوان قرار خواهید گرفت. دیگر دچار میل شدید به مواد شیرین نخواهید شد و احساس سلامتی و انرژی بیش‌تری پیدا خواهید کرد.

 

۳. رژیم کتوژنیک با سم‌زدایی از بدن باعث تسکین سندرم قبل از قاعدگی (PMS) می‌شود

PMS باعث بروز بسیاری از علائم ناخوشایند می‌شود. از جمله گرفتگی مفاصل، ولع غذایی، بدخلقی، افسردگی و خستگی. علت اصلی این علائم وجود بیش‌ از حد استروژن و کمبود پروژسترون است. دلیل اصلی وجود بیش از حد استروژن رژیم غذایی مملو از قند و کربوهیدرات است. با استفاده از رژیم کتوژنیک این مشکل به راحتی حل می‌شود.

یکی دیگر از دلایل وجود بیش از حد استروژن قرار گرفتن در معرض آن در محیط است. این مواد انواع سمی استروژن هستند که نه تنها باعث تشدید علائم PMS می‌شوند، بلکه باعث افزایش خطر ابتلا به سرطلان پستان، آندیومتریوز، ناباروی و بیماری سیستم ایمنی بدن می‌شوند. اگر ترجیح می‌دهید از رژیم کتو گیاهی استفاده ‌کنید، توصیه می‌شود که از موادی استفاده کنید که باعث سم زدایی این مواد می‌شود. سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، ادویه جاتی مثل پونه کوهی، آویشن، رزماری و زرد چوبه.

 

۴. رژیم کتوژنیک با مبارزه با سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث بهبود باروری می‌شود

یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS است. این وضعیت به خاطر تعادل ضعیف در هورمون‌های جنسی ایجاد می‌شود و بیش از نیمی از زنان مبتلا به این سندرم یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، تنظیم قند خون مناسبی ندارند و مقاومت انسولینی دارند. برای این سندرم درمانی وجود ندارد، اما چون این سندرم با عدم تعادل انسولین در ارتباط است، رژیم کتوژنیک راه حلی مناسب است. محققان دانشگاه دوک متوجه شده‌اند که زنان مبتلا به این سندرم که از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کنند، سطح انسولین و تستسترون بهتری نسبت به بقیه دارند و همچنین در کنترل وزن خود بهتر هستند. همچنین ناباروری و قاعدگی در آن‌ها کمتر است. دو زن در این مطالعه با اینکه قبلا مشکلات ناباروی داشتند، توانستند باردار بشوند و وزن خود را کاهش دهند.

 

۵. این رژیم با کاهش استرس از غدد فوق کلیوی محافظت می‌کند

در پاسخ به بسیاری از عوامل استرس‌زا در زندگی ما، غدد فوق کلیوی هورمون کورتیزول را آزاد می‌کنند. این هورمون باعث می‌شود که ما بتوانیم به سرعت با چالش‌ها و مشکلات خود روبرو شویم و واکنش مناسب نشان دهیم. اگر استرس از ما دور نشود، غدد فوق کلیوی به ترشح هورمون کورتیزول ادامه می‌دهد و در نتیجه مقدار زیادی از آن در بدن شناور می‌شود. ترشح مداوم مقادیر بالایی کورتیزول باعث از بین رفتن استروژن، پروژسترون و تستسترون می‌شود. اگر چنین اتفاقی ادامه‌دار باشد، ما دچار عدم تعادل هورمونی، قند خون بالا، از دست دادن بافت عضلانی، میل جنسی کم و فرسودگی شغلی خواهیم شد.

برای مقابله با این موضوع، می‌توانید از سبزیجات کم کربوهیدرات که در رژیم کتوژنیک مصرف می‌شود لذت ببرید ( سبزیجاتی مثل جعفری، کلم پیچ، کلم بروکلی، گل کلم و غیره ) این سبزیجات به عادی سازی کورتیزول کمک می‌کنند، از غدد فوق کلیوی شما پشتیبانی می‌کنند و سطح پروژسترون بدن شما را بهبود می‌بخشند.

رژیم کتوژنیک برای همه افراد مناسب نیست، اما تجربه من نشان داده است که این رژیم برای بسیاری از خانم‌ها مفید است. این رژیم باعث ایجاد تعادل هورمونی در زنان می‌شود. اگر شرایطی مناسبی ندارید و حس می‌کنید که شاید رژیم کتوژنیک برای شما مفید است حتما آن را امتحان کنید.


اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا