رژیم کتوژنیک و تپش‌های قلب

img
img
img
img
shape
shape
تپش قلب در رژیم کتوژنیک

دسته بندی : بیماری‌ها
زمان انتشار : 1399/09/19
زمان به روز رسانی : 1399/09/23

رژیم کتوژنیک و تپش‌های قلب

 

اگر به تازگی رژیم کتوژنیک را آغاز کرده‌اید و دچار تپش قلب شده‌اید، بدانید که تنها نیستید. تپش قلب یا افزایش تعداد ضربان‌های قلب، یکی از عوارض احتمالی تغییر رژیم پر کربوهیدرات به رژیم غنی از چربی و پروتئین و با مقدار کم کربوهیدرات است. تپش قلب ممکن است ترسناک به نظر برسد. اگر به تازگی و به‌خاطر تغییر رژیمتان دچار تپش قلب شده اید، ما راه‌هایی را برای حل این مشکل و یا پیشگیری از آن به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

تپش قلب چیست؟

 

تپش قلب، احساسی مثل تکان خوردن یا بال بال زدن قلب در شما ایجاد می‌کند. تپش قلب علل مختلفی دارد، مثل استرس، فعالیت شدید، مصرف کافئین، اختلالات هورمونی و مصرف دارو‌های خاص. گاهی تپش قلب، یک علت پزشکی دارد، به خصوص اگر به بیماری‌هایی مبتلا هستید که ریسک ابتلای شما را به بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌دهند، مثل دیابت، کلسترول و فشار خون بالا. حالت خاصی به نام فلاتر دهلیزی نیز می‌تواند از علل ایجاد تپش قلب باشد. پس اگر دچار تپش قلب شده اید، بهتر است این مسئله را با پزشکتان و یا یک متخصص قلب در میان بگذارید، حتی اگر می‌دانید که تپش قلبتان به رژیم کتوژنیک مربوط است.

تپش قلب، یکی از چندین علامت آنفلوانزای کتویی است. سایر علامت‌های شایع آنفلوانزای کتویی شامل یبوست، بوی بد دهان، گرفتگی‌های عضلانی( به خصوص در پا) و خستگی اند که در اثر تغییر سوخت اولیه‌ی بدن از کربوهیدرات به چربی ایجاد می‌شوند.

 

چه عواملی در رژیم کتوژنیک تپش قلب ایجاد می‌کنند؟

 

علل اصلی تپش قلب در رژیم کتوژنیک، کمبود گروهی از مواد معدنی و کم آبی بدن هستند، اما چرا؟

 

  • کم آبی بدن

وقتی در رژیم کتوژنیک، میزان کربوهیدرات خود را کاهش می‌دهید، بدن شما انسولین کمتری می‌سازد و از ذخایر کربوهیدرات خود، یعنی گلیکوژن استفاده می‌کند. در جریان سوزاندن گلیکوژن، آب بیشتری در بدن مصرف می‌شود. بنابراین بدن شما در رژیم کتوژنیک ممکن است دچار کم آبی شود. این کم آبی، خود محرک ایجاد تپش قلب است.

 

  • کمبود مواد معدنی

همان‌طور که گفتیم، با کاهش مصرف کربوهیدرات در رژیم کتوژنیک، انسولین کمتری در بدن شما تولید می‌شود. با کاهش سطح انسولین، کلیه‌ها سدیم بیشتری را به ادرار دفع می‌کنند. لذا تعادل مواد معدنی خون والکترولیت‌ها به هم می‌خورد.

 سدیم، پتاسیم و منیزیوم ممکن است با شروع رژیم کتوژنیک دچار عدم تعادل شوند. سدیم، پتاسیم و منیزیوم، سه ماده‌ی معدنی ضروری برای قلب هستند. این ماکرومینرال‎‌ها( مواد معدنی‌ای که بدن به مقدار زیادی از آن‌ها نیاز دارد)، از مهم‌ترین الکترولیت‌های بدن هستند. الکترولیت به ماده‌ای اطلاق می‌شود که وقتی در یک محیط مایع، مثل خون، قرار می‌گیرد، می‌تواند بار الکتریکی( یا اختلاف پتانسیل الکتریکی) را هدایت کند. الکترولیت‌های خون، فعالیت الکتریکی عصب‌ها و رشته‌های ماهیچه‌ها را تنظیم می‌کنند و موجب حفظ تعادل اسید-باز و آب در بدن می‌شوند.

نقش این مواد مدنی معدنی چیست؟ باید گفت این مواد معدنی مسئولیت‌های زیادی به عهده دارند!

 

  • سدیم

سدیم یک ماده‌ی معدنی ضروریِ درون سلولی است. سدیم باعث حفط هموستاز سلول‌ها، تنظیم مایع و سایر الکترولیت‌ها و همچنین کنترل فشار خون می‌شود. به علاوه سدیم با کنترل جابجایی مواد مغذی از غشاهای سلولی، در حفظ بار الکتریکی سلول‌های عصبی و ماهیچه‌ها نقش مهمی دارد. بنابراین مصرف نمک بسیارمهم است. البته نمکی که استفاده می‌کنیم باید خالص و فاقد مواد ضد کلوخه‌ای باشد، مثل نمک دریا.

 

  • پتاسیم

پتاسیم، ماده‌ی معدنی بسیار مهمی برای سلامت قلب است و بسیاری از ما ممکن است دچار کمبود آن باشیم!

پتاسیم برای برانگیختن و انقباض‌های منظم عضله‌ی قلب ضروری است. به همین علت است که کمبود پتاسیم منجر به ایجاد آریتمی یا تپش‌های نامنظم قلبی می‌شود. در یک بررسی در جامعه‌ی آمریکا مشخص شد که تنها سه درصد مردم پتاسیم کافی مصرف می‌کنند و به طور میانگین، میزان پتاسیم دریافتی آن‌ها، نصف مقدار نیاز بدنشان است. نقش دیگر پتاسیم، کنترل فشار خون از طریق کاهش جذب سدیم است. به همین علت است که اختلالات سدیم و پتاسیم معمولا همزمان رخ می‌دهند. غذاهای فراوری شده‌ی امروزی مقدار پتاسیم کمتری نسبت به غذاهای خالص دارند، به همین دلیل است که افراد به ظاهر سالم هم دچار کمبود پتاسیم و تپش‌ قلب‌های مربوط به آن اند.

 

  • منیزیوم

منیزیوم سومین ماده‌ی معدنی مورد نیاز بدن است که در انقباض عضلات به خصوص عضلات قلب نقش دارد. همچین منیزیوم باعث تعادل الکترولیت‌های درون سلول‌های قلب نیز می‌شود. بسیاری از ما ممکن است دچار کمبود منیزیوم باشیم. غذاهای فراوری شده‌ی امروزی منیزیوم کمتری نسبت به غذاهای خالص دارند. کمبود منیزیوم موجب گرفتگی‌های عضلانی، بی‌خوابی، تپش قلب و خستگی می‌شود.

 

چگونه تپش قلب حاصل از رژیم کتوژنیک را درمان کرده و یا از وقوع آن جلوگیری کنیم؟

 

تپش قلب‌های ناشی از رژیم کتوژنیک موقت اند و تنها در مراحل اولیه دیده می‌شوند. در این زمان، احتمال به هم خوردن تعادل الکترولیت‌های شما بالاست. اما به محض اینکه به طور پایدار وارد فاز کتوز شوید، این علائم هم جبران می‌شود. اما راه‌هایی برای متعادل ساختن الکترولیت‌ها و برطرف کردن تپش قلب وجود دارد:

 

  • خوردن آب نمک: اگر علت تپش قلب، کم آبی است، درمان آن نیز خوردن آب است. مقداری نمک دریا به آب اضافه کنید تا الکترولیت‌ها و مواد معدنی بدنتان متعادل شوند. با این کار از ایجاد علائم آنفلوانزای کتویی هم جلوگیری می‌کنید. خوردن مقداری از آب ترشی تاثیر بیشتر و سریع‎تری دارد.

 

  • خوردن سبزیجات غنی از منیزیوم و پتاسیم: گل‌کلم، کلم بروکلی، اسفناج و سبزیجات برگ‌سبز کتو دوست اند و سرشار از مواد معدنی ضروری هستند.

 

  • افزودن قطره‌های مکمل مواد معدنی به غذا: بسیاری از متخصصان رژیم کتوژنیک، اعتقاد دارند که استفاده از مکمل‌های حاوی مواد معدنی، از بروز علائم آنفلونزای کتویی در مراحل ابتدایی جلوگیری می‌کنند.

 

  • استفاده از مکمل‌های منیزیوم: بسیاری از ما دچار کمبود منیزیوم هستیم. ما نمی‌توانیم میزان منیزیوم مورد نیاز بدنمان را تنها از راه رژیم غذایی تامین کنیم، زیرا با افزایش مصرف آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها و یا کشت بیش از حد در زمین‌های کشاورزی، منیزیوم خاک نیز از بین رفته است. بنابراین مصرف مکمل‌های منیزیوم به شما این اطمینان را می‌دهد که مقدار کافی منیزیوم مصرف می‌کنید.

 

حرف آخر

 تپش قلب‌های ناشی از رژیم کتوژنیک ممکن است عصبانی کننده باشند، اما به محض اینکه بدنتان به حالت کتوز حاصل از رژیم عادت کند، این علامت نیز برطرف می‌شود. به مزایای رژیم کتوژنیک فکر کنید و رژیمتان را به خوبی اجرا کنید. حواستان باشد که به مقدار کافی آب بنوشید و مواد معدنی و الکترولیت‌هایتان را با روش‌هایی که پیشنهاد کردیم، متعادل نگه دارید. تعادل الکترولیت‌ها در بدن موجب انقباضات طبیعی قلب و ریتم نرمال آن می‌شود.

 


اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا