چگونگی درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک با رژیم کم کرب

دسته بندی : رژیم درمانی
زمان انتشار : 1399/05/26
زمان به روز رسانی : 1399/07/20

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک نارسایی رایج است که بیش از 10% از زنانی که در سن باروری قرار دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. غیر از مشکلات مربوط به دوران قائدگی و دیگر علائم فیزیکی، این سندرم ممکن است باعث نازایی گردد. خوش بختانه، یک سبک زندگی موثر برای درمان این سندرم وجود دارد و این سبک زندگی همان رژیم کم کربوهیدرات یا رژیم کم کرب است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

در زیر برخی از علائم رایجی را که مربوط به PCOS است، می‌توانید ببینید:

1. بی‌نظمی در سیکل قاعدگی، مانند قاعدگی نامنظم، پریود نشدن و یا دوران قاعدگی سخت و طاقت‌فرسا
  2. نازایی
  3. جوش و آکنه
  4. موهای زائد صورت و بدن که به شکل مردانه ظاهر می‌شود (در بالای لب، چانه و روی سینه)
  5. چاقی مفرط

علت و درمان

سندرم تخدمان پلی‌کیستیک در زنانی رایج است که وزن بالا و یا دیابت نوع دو دارند؛ تجربه دیابتِ دوران بارداری داشتند و یا دیگر شرایط پزشکی مربوط به مقاومت انسولینی را تجربه می‌کنند. PCOS می‌تواند به خاطر فشارخون بالا و همچنین عدم تعادل در کلسترول خون هم باشد. هر تغییری در سبک زندگی که موجب کاهش وزن می‌گردد منجر به بهبود علائم  PCOSمی‌شود. داروی دیابت نوع 2 یعنی متفورمین هم به این موضوع کمک خواهد کرد. با توجه به ارتباط زیاد وزن اضافی، سطح انسولین بالا و دیگر مشکلات متابولیسمی، یک رژیم کم کربوهیدرات می‌تواند به شکل موثری باعث بهبود وضعیت سندرم تخمدان پلی کیستیک گردد.

رژیم Low Carb باعث می‌شود تا سطح انسولین به شکل مستمر در سطح پایین قرار گیرد و مقاومت انسولینی را کاهش ‌دهد. بنابراین، رژیم کم کربوهیدرات باید به عنوان درمانی برای PCOS در نظر گرفته شود. اگرچه مقالات زیادی درباره تاثیرات رژیم کم کربوهیدرات و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک چاپ نشده است، آنچه که تا کنون منتشر شده، حاکی از تاثیر شگرف رژیم کربوهیدرات بر این سندرم است:

* در 2005، محققان 11 زن را که دارای PCOS بودند و رژیم کتوژنیک گرفته بودند برای 6 ماه مطالعه کردند. 5 زنی که این مطالعه را کامل کردند، وزنشان را کم کردند و شرایط هورمونی شان را بهبود دادند. همچنین مشکل ازدیاد موی بدن این زنان کمتر شد. علاوه بر این دو نفر از این زنان، در طول تحقیقات توانایی باروری را بدست آوردند، در صورتی که قبل از این مطالعه مشکل نازایی داشتند.

* در سال 2017 بررسی‌های بالینی نشان داد که رژیم‌های کم کربوهیدرات منجر به کاهش سطح انسولین و بهبود وضعیت هورمونی می‌شوند. همچنین این بررسی‌ها نشان داد، این رژیم‌ها با بهبود فرآیند تخمک گذاری باعث بهبود نرخ بارداری می‌شوند.

* در آخر،  در تحقیقی در سال 2020، 14 زنی که سندرم تخمدان پلی کستیک داشتند، یک رژیم کتوژنیک مدیترانه‌ای را برای 12 هفته دنبال کردند. در انتهای این تحقیق، سطح قند خون این افراد و انسولین خونشان کاهش پیدا کرد. همچنین این افراد شاهد بهبود سطح هورمون‌های باروری شدند. در این تحقیق مشخص شد که این افراد ضمن کاهش وزن 9.4 کیلوگرمی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی خود را به شدت کاهش داده‌اند.

علاوه بر شواهد علمی توضیح داده شده در بالا، فواید رژیم کم کربوهیدرات برای زنان دارای PCOS توسط پزشکانی که چنین بیمارانی داشته‌اند و رژیم‌های کم کرب را رعایت کرده بودند، بارها گزارش شده است.

بدست آوردن باروری با کمک رژیم کم کربوهیدرات

نمونه‌های زیادی وجود دارد که زنان مبتلا به این سندرم با رعایت رژیم کم کربوهیدرات، توانسته اند علائم سندرم خود را کاهش داده و دوباره باردار شوند. این مانند معجزه می‌ماند و بسیار چشم گیر است. این معجزه حاصل یک فرآیند ساده زیست شناختی است. وقتی شما کمتر کربوهیدرات مصرف می‌کنید، سطح انسولین خونتان را کاهش داده و مقاومت انسولینی را از بین می‌برید، این کمک می‌کند تا سیستم هورمونی بدنتان تنظیم شود. این تنظیم هورمنی منجر به تخمک گذاری و چرخه قاعدگی منظم شده وسایر علائم PCOS را کاهش می‌دهد.

اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا