20 غذایی که مصرف آن‌ها مضر است

img
img
img
img
shape
shape
20 غذایی که مصرف آن‌ها مضر است

دسته بندی : غذاها
زمان انتشار : 1399/06/03
زمان به روز رسانی : 1399/07/20

 

افراد در مورد اینکه کدام غذا سالم و کدام ناسالم است، دچار اشتباه می شوند. بطور کلی وقتی می‍خواهید وزن کم کنید، باید از بعضی از غذاها اجتناب کنید. در این مقاله به ۲۰ غذایی که بطور کلی مضر هستند اشاره شده است . هر چند اغلب افراد می‌توانند با مصرف کم و کنترل‌شده این غذاها بدون مشکل از آن‌ها استفاده کنند. در این مقاله بعضی از غذاهای جایگزین معرفی می‌شوند.

 

1. نوشیدنی‌های حاوی شکر

یکی از مشکلات اساسی  غذاهای مدرن امروز شکر موجود در آن می باشد. با این حال، بعضی از منابع قندی از بعضی دیگر مضرتر هستند، و نوشیدنی‌های حاوی شکر یکی از مضرترین آن‌هاست. وقتی کالری مایع مصرف می‌کنید، مغز شما آن‌ها را به عنوان غذا شناسایی نمی‌کند. برای همین، این میزان کالری ورودی به شدت می‌تواند وزن شما را بالا ببرد. وقتی که قند در میزان زیاد مصرف شود، می‌تواند مقاومت انسولینی را در شما به وجود بیاورد و البته یکی از دلایل مهم به وجود آمدن کبد چرب غیر الکلی است. همچنین قند زیاد باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی مثل دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی می‌شود. بعضی از افراد اعتقاد دارند که نوشیدنی‌های شیرین مهم ترین عامل چاق کننده رژیم مدرن است.

جایگزین

آب، آب گازدار، قهوه و چای. اضافه کردن مقداری لیمو به آب و یا آب گازدار می‌تواند مزه خوبی را ایجاد کند.

2. اکثر پیتزاها

پیتزا یکی از محبوب‌ترین غذاهای مضر جهان است. بیش‌ترین پیتزاها با مواد ناسالم درست می‌شوند. این مواد شامل: خمیر‌های تصفیه شده و گوشت های فرآوری شده است. پیتزا به شدت کالری بالایی دارد.

جایگزین

بعضی از رستوران‌ها مواد سالم‌تری را استفاده می‌کنند. پیتزاهایی که در خانه تهیه می‌شوند سالم‌تر هستند به شرطی که از مواد سالم استفاده کنید.

 

3. نان سفید

بسیاری از نان‌های سفیدی که تولید می‌شود ناسالم است. مصرف مقدار زیاد آن‌ها مضر است، چونکه با آرد تصفیه شده تولید می‌شوند. آرد تصفیه شده، فیبر کمی دارد و مواد مغذی بسیار کمی در آن است. برای همین ممکن است باعث سنبله سریع قند خون شود.

جایگزین

برای کسانی که می‌توانند گلوتن را تحمل کنند، مصرف نان تست غنی شده بهترین انتخاب است. نان سبوس دار نیز گزینه سالم‌تری از نان سفید است.

 

4. بیش‌تر آب میوه‌های صنعتی

آب میوه‌های طبیعی معمولا سالم هستند. این آب میوه‌ها شامل آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند. اما آب میوه‌های صنعتی در خود مقدار بسیار زیادی شکر مایع دارند. در واقع این آب میوه‌ها تقریبا به اندازه نوشابه‌های پپسی و یا کوکاکولا شکر دارند و در برخی موارد حتی بیش‌تر از آن‌ها.

جایگزین

بعضی از آب میوه‌های طبیعی مثل آب انار و آب زغال اخته بسیار مفید هستند. اما مصرف آب میوه‌ هم باید به صورت مکمل باشد و نه استفاده هر روزه.

 

5. برشتوک‌های شیرین صبحانه. ( سریال صبحانه )

برشتوک‌های صبحانه، دانه‌های فرآوری شده هستند. مثل: گندم، جو، برنج و ذرت. این برشتوک‌های نزد کودکان محبوبیت زیادی دارند و معمولا در کنار شیر مصرف می‌شوند. برای اینکه برشتوک مزه بهتری پیدا کند، دانه‌ها بو داده، خرد، پوسته کنده و خمیر می‌شوند. معمولا این برشتوک‌ها شکر اضافه شده بالایی دارند. و همین شکر نیز مشکل اصلی این برشتوک‌هاست. بعضی از آن‌ها به قدری شیرین هستند که شبیه به آب نبات می‌شوند.

جایگزین

برشتوک‌هایی را انتخاب کنید که فیبر بالا و شکر کم دارند. حتی می‌توانید فرنی جو را خودتان درست کنید.

 

6. غذاهای کبابی 

غذاهای  کبابی یکی دیگر از مضرترین غذاها هستند. غذاهایی که به این روش درست می‌شوند معمولا خوش طعم و پر کالری هستند. تعداد زیادی ترکیب شیمیایی مضر در غذاهایی که با این روش پخته می‌شوند به وجود می‌آید. این ترکیبات شامل: آکریلامیدها، آکرولین، آمین‌های هیتروسیلیک، اوکسیسترولز، هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه و گلیکاسیون پیشرفته است. بسیاری از این ترکیبات شیمیایی خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را بالا می‌برند.

جایگزین

برای بهبود سلامت این غذاها از روش‌های پخت دیگر مثل: بخار پز، خورش و سوپ استفاده کنید.

 

7. شیرینی، کلوچه و کیک‌ها

 مصرف زیاد شیرینی، کلوچه، و کیک مضر است. نوع بسته بندی این شیرینی‌ها معمولا با شکر اضافه، آرد فرآوری شده و چربی اضافه تهیه می‌شود. بعضی از آن‌ها دارای چربی‌های ترانس هستند که بسیار مضر است. این شیرینی‌ها شاید خوشمزه باشند اما هیچ ماده مغذی در خود ندارند و برای بدن مضرند.

جایگزین

اگر نمی‌توانید دسر را ترک کنید، سراغ ماست یونانی، میوه تازه و شکلات تلخ بروید.

 

8. سیب زمینی سرخ شده و چیپس‌ها

سیب زمینی را می توان مصرف کرد . اما این موضوع درباره سیب‌زمینی سرخ شده و چیپس‌ها صادق نیست.

این غذاها کالری بالایی دارند، و خوردن مقدار زیادشان راحت است. این غذاها ارتباط نزدیکی با اضافه وزن دارند.

این غذاها شامل مقادیر زیادی آکریلامید هستند که یک ماده سرطان‌زا است و وقتی به وجود می‌آید که سیب زمینی سرخ شود.

جایگزین

بهترین روش پخت سیب زمینی بخار پز کردن آن است. اگر چیزی مثل چیپس نیاز دارید، به سراغ آجیل و مغزها بروید. آن هم به میزان کم.

 

9.غذاهای مضر بدون گلوتن

حدود یک سوم جمعیت آمریکا سعی می‌کنند از مصرف گلوتن خودداری کنند. اما معمولا مردم غذاهای سالم حاوی گلوتن را با غذاهای ناسالم بدون گلوتن جایگزین می‌کنند. این جایگزین‌های بدون گلوتن معمولا قند بالایی در خود دارند و از دانه‌های فرآوری شده مثل نشاسته ذرت و نشاسته تاپیوکا تهیه می‌شوند. این غذاها ممکن است باعث سنبله سریع قند خون شوند و در خود ماده مغذی بسیار کمی دارند.

جایگزین

غذاهایی را انتخاب کنید که به صورت طبیعی بدون گلوتن هستند. مثل غذاهای فرآوری نشده گیاهی و حیوانی.

 

10. شربت ( شهد ) آگاو

شهد آگاو معولا به عنوان یک شیرین کننده سالم معرفی می‌شود. اما این شهد به شدت فرآوری شده است و فروکتوز بسیار بالایی در خود دارد. مقدار بسیار زیاد گلوکز که حاصل اضافه کردن شیرین‌کننده هاست برای سلامتی به شدت مضر است. در واقع شهد آگاو از بسیاری از شیرین کننده‌ها فروکتوز بالاتری دارد. در حالیکه شهد ذرت با ۵۵ درصد فروکتوز در بالای جدول فروکتوز جای دارد، شهد آگاو ۸۵ درصد فروکتوز در خود دارد.

جایگزین

استویا و اریتریتول جایگزین‌های سالم، طبیعی و بدون کالری هستند.

 

 

11. ماست کم چرب

ماست میتواند بسیار سالم و مفید باشد. با این وجود بیش‌تر ماست‌هایی که در فروشگاه‌ها وجود دارد برای شما مضر است.  این ماست‌ها معمولا چربی کمی دارند اما به آن‌ها قند اضافه شده است تا مزه ماست را در نبود چربی جبران کند. به زبان ساده چربی مفید این ماست‌ها با یک ماده ناسالم جایگزین شده است.

به علاوه، بسیاری از ماست‌ها باکتری پروبیوتیک ندارند چونکه پاستوریزه شده‌اند. این فرآیند بیش‌تر باکتری‌ها را از بین می‌برد.

جایگزین

ماست‌های پرچربی را انتخاب کنید که باکتری پروبیوتیک در خود داشته باشند.

 

12. غذاهای مضر کم کربوهیدرات

رژیم‌های کم کربوهیدرات بسیار محبوب هستند. وقتی در حال رعایت این رژیم‌ها هستید باید توجه کنید که از غذاهای فرآوری شده که کربوهیدرات کمی دارند پرهیز کنید. این غذاها شامل آب نبات‌های کم کربوهیدرات و جایگزین‌های غذا می‌شود. این غذاها معولا به شدت فرآوری شده‌اند و مقدار زیادی افزودنی دارند.

جایگزین

اگر در حال رعایت یک رژیم کم کربوهیدرات هستید، به دنبال غذاهایی باشید که به طور طبیعی کم کربوهیدرات‌ هستند. مثل: تخم مرغ، غذای دریایی و مغزها.

 

13. بستنی

بستنی ممکن است خوشمزه باشد ولی مملو از شکر است. این محصول لبنی کالری بالایی دارد و به راحتی می‌توان در مصرفش زیاده‌روی کرد. اگر آن را به عنوان دسر استفاده کنید، در واقع کالری آن را به کالری وعده اصلی خود اضافه کرده‌اید.

جایگزین

می‌توانید سراغ برند‌های سالم‌تر بروید و یا درخانه با شیر و میوه بستنی را خود درست کنید.

 

14.‌ آب نبات‌ها

آب نبات‌ها بسیار مضر هستند. شکر زیادی دارند، آرد گندم فرآوری شده دارند و چربی فرآوری شده دارند. همچنین مواد مغذی بسیار کمی دارند. در کنار این‌ها، بخاطر روشی که بدن شما این بمب‌های قندی را متابولیز می‌کند این آب نبات‌ها شما را گرسنه نگه می‌دارند.

جایگزین

یک میوه و یا یک تکه شکلات تلخ بخورید.

 

15. گوشت فرآوری شده

با اینکه گوشت فرآوری نشده می‌تواند برای بدن مفید باشد، چنین موضوعی درباره نوع فرآوری شده‌‌اش صادق نیست. مطالعات نشان داده است که کسانی که از گوشت فرآوری شده استفاده می‌کنند در معرض خطر بیماری‌هایی مثل:‌ سرطلان روده بزرگ، دیابت نوع ۲  و امراض قلبی هستند. بیش‌ترین این مطالعات ماهیت مشاهده‌ای دارند و نمی‌توانند کاملا تقصیر را به گردن گوشت فراوری شده بیاندازند اما پیوند آماری این مطالعات بسیار محکم است که خود یک گواه درستی آن‌هاست.

جایگزین

اگر می‌خواهید، بیکن، سوسیس و یا پپرونی بخورید، سعی کنید از قصاب‌های محلی خرید کنید که مواد ناسالم به گوشت اضافه نمی‌کنند.

 

16. پنیر فرآوری شده

پنیر به طور کلی مفید است. شامل مواد غذایی زیادی است و یک تکه شامل همه مواد مغذی یک لیوان شیر است. اما پنیر فرآوری شده به هیچ عنوان شبیه پنیر معمولی نیست. آن‌ها معمولا با مواد پر کننده ساخته می‌شوند که طراحی شده‌اند تا شبیه پنیر باشند و مزه آن را شبیه سازی کنند. حتما روی بسته پنیر را بخوانید تا مطمئن شوید، محصول فقط حاوی لبنیات و چند افزودنی است.

جایگزین

از پنیر واقعی استفاده کنید. پنیر‌های فتا، موزارلا از انواع سالم پنیر هستند. بسیاری از پنیر‌های گیاهی نیز سالم هستند و می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

 

17. اغلب فست فود‌ها

در حالت کلی تمام فست فود‌ها مضرند. بیش‌تر آن‌ها غذاهای فرآوری شده‌اند و هیچ ماده مغذی و مفیدی ندارند. با اینکه قیمت کمی دارند اما به شدت خطر بیماری را بالا می‌برند. به خصوص انواع سرخ شده آن‌ها..

جایگزین

بخاطر فشار‌های به وجود آمده، بسیاری از فست فود فروشی‌ها سعی می‌کنند فست‌فودهای سالم‌تری تولید کنند. البته فست فود‌ها جایگزینی ندارند و بهتر است از آن‌ها پرهیز کنید.

 

18. قهوه‌های کالری بالا

 قهوه مملو از آنتی اکسیدان است و فواید بسیاری دارد. کسانی که قهوه می‌نوشند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و پارکینسون در آن‌ها پایین‌تر است. با این حال، کرم‌ها، شهد‌ها، افزودنی‌ها و شکری که به قهوه اضافه می‌کنید، این نوشیدنی را بسیار ناسالم می‌کند. این قهوه‌ها مثل نوشیدنی‌های شیرین دیگر مضر هستند.

جایگزین

قهوه ساده بنوشید. اگر خواستید می‌توانید مقدار کمی خامه و یا شیر به آن اضافه کنید.

 

19. هر چیزی که به آن شکر اضافه شده و یا در آن دانه‌های فرآوری شده وجود دارد.

مهم است که تا آن‌جایی که می‌توانید از غذاهایی که به آن شکر اضافه شده، در آن دانه‌‌های فرآوری شده وجود دارد و چربی‌های ترانس اجتناب کنید. این مواد ناسالم‌ترین مواد رژیم غذایی در دنیای مدرن است. یکی از مهم‌ترین کارها در هنگام خرید خواندن لیبل روی آن غذاست. این کار حتی برای غذاهایی به اسم مفید هستند نیز توصیه می‌شود.

جایگزین

به سراغ غذاهایی با مواد مغذی فراوان و سالم بروید. مثل میوه‌ها و دانه‌های سالم.
 

20. غذاهای فرآوری شده

آسان‌ترین راه کاهش وزن، اجتناب از غذاهای فرآوری شده است. غذاهای فرآوری شده معمولا بسته بندی شده‌اند و حاوی مقادیر بسیار زیادی نمک و یا قند هستند.

جایگزین

سعی کنید از غذاهای گیاهی استفاده کنید. قبل از خرید حتما لیبل روی محصول را بخوانید.

 

جمع بندی

با اینکه رژیم غذایی در دنیای مدرن شامل غذاهای مضر زیادی  می‌شود اما شما می‌توانید غذاهای سالم را جایگزین کنید. از غذاهای فرآوری شده و دارای قند بالا اجتناب کنید. اگر غذاهای سالم را انتخاب کنید حس بهتری خواهید داشت و سلامت‌تر خواهید بود. به علاوه توجه به بدن و نشانه‌هایی که بروز می‌دهد می‌تواند به شما غذاهای ناسالم را معرفی کند، تا شما از آن‌ها اجتناب کنید. با این کار شما با بدن‌تان همکاری می‌کنید تا بتوانید سلامت‌تان را بالاتر‌ ببرید.


اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا