مقدار کلاژن مصرفی روزانه

img
img
img
img
shape
shape
مقدار کلاژن مصرفی روزانه؟

دسته بندی : غذاها
زمان انتشار : 1399/07/09
زمان به روز رسانی : 1399/07/20

در روز چه مقدار باید کلاژن مصرف کرد؟

 

کلاژن یکی از پروتئین‌های اصلی در بدن است. زنجیره اسیدهای آمینه کلاژن بخش مهمی از اجزا ساختاری و بافت های ارتباطی مثل پوست، تاندون‌ها، ماهیچه، رباط‌ها و رگ‌های خونی و همینطوربخش هایی از چشم‌ها و دندان‌های بدن را شامل می شوند.

 کلاژن به انعقاد خون کمک می‌کند و با این کار باعث ترمیم سریع‌تر زخم‌ها می‌شود. همچنین کلاژن از سیستم عصبی محفاظت می‌کند.

بعضی از غذاها، مثل آب قلم، گوشت گاو، مرغ، ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ در خود کلاژن دارند و به بدن در تولید اسید آمینه های ضروری و دیگر مواد مغذی کمک می‌کنند.

چون بدن انسان توانایی تولید کلاژن مورد نیاز خود را دارد، اگر از یک رژیم مناسب استفاده کنید، احتمالا نیازی به مکمل‌های آن نخواهید داشت. با این حال اگر نیاز داشتید و یا می‌خواهید از تمام فواید آن بهره‌مند شوید می‌توانید از مکمل استفاده کنید.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که به چه مقدار کلاژن در روز نیاز دارید.

 

کلاژن به چه منظوری استفاده می‌شود؟

وقتی سن شما بالا می‌رود، بدن شما شروع به از دست دادن کلاژن می‌کند. در سن ۴۰ سالگی، بدن شما حدودا یک درصد از کلاژن را در یک سال از دست می‌دهد. عوامل دیگری مثل، سیگار کشیدن، مصرف الکل و در معرض آفتاب شدید بودن نیز باعث از بین رفتن کلاژن می‌شود. از دست دادن این پروتئین دلیل ضعیف شدن پوست و چروک شدن آن در پیری است. همچنین کمبود کلاژن ممکن است باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و مفاصل شود.

 از دیگر فواید استفاده از مکمل‌های کلاژن :

  • حفظ ساختار پوست
  • ترمیم زخم‌ها
  • ضد پیری
  • جلوگیری از آرتروز
  • جلوگیری از ضعف استخوانی
  • بهبود بافت ماهیچه‌ای
  • سلامت مو و ناخن

 

انواع کلاژن

کلاژن یک پروتئین غالب است، که ۲۸ نوع مختلف آن تا به امروز مشخص شده است. انواع ۱ تا ۵ آن در بدن بیش‌ترین حضور را دارند. باورها بر این است که انواع مختلف کلاژن فواید متفاوتی برای بدن دارد. برای مثال، نوع یک و سه آن برای پوست و ارگان‌ها مفید است. در حالیکه نوع دو برای مفاصل و غضروف

با این حال تحیقات بیش‌تری برای درک بهتر اینکه چگونه  انواع مختلف کلاژن در شکل مکمل می تواند در سلامت انسان دخیل باشد، مورد نیاز است.

حالت استفاده در مکمل‌ها

، مکمل‌های متفاوتی نیز در بازار موجود است که معمول‌ترین آن‌ها شامل:

  • کلاژن هیدرولیز شده: این نوع از کلاژن از دام( گاو)، غذای دریایی و ماکیان( مرغ و پوسته تخم مرغ) به دست می‌آید. این نوع کلاژن در بدن به ذرات کوچک‌تر پپتیدی تبدیل می‌شود.
  • کلاژن تغییر ماهیت داده نشده: این نوع کلاژن به صورت خام از غضروف مرغ به دست می‌آید.
  • ژلاتین: این نوع از کلاژن پختنی است و معمولا از منابع حیوانی به دست می‌آید.

نوع مکملی که استفاده می‌کنید تعیین کننده دوز و حالت مصرف آن است.

در نظر داشته باشید، که جایگزین گیاهی برای کلاژن وجود ندارد. در مکمل‌های کلاژن عاری از محصولات لبنی، گلوتن و شکر است اما خود کلاژن از منابع حیوانی به دست می‌آید.

 

میزان مصرف مناسب

در حال حاضر متخصصان به صورت دقیق مقدار مشخصی را معلوم نکرده‌اند. با این حال مقدار کلاژن مورد نیاز شما بستگی به حالت مصرف و دلیل استفاده از آن دارد.

 

کلاژن هیدرولیز شده

کلاژن هیدرولیز شده به خاطر جذب آسان و سریعی که دارد، معمولا متداول‌ترین مکمل مورد استفاده است. این نوع مکمل معمولا به شکل پودر و یا کپسول وجود دارد. همچنین می‌توان آن را با نوشیدنی‌های سرد و یا گرم مصرف کرد. حتی می‌توان آن را در کنار مواد پخته شده استفاده کرد. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ معلوم شد که مصرف ۲.۵ تا ۱۵ گرم کلاژن هیدرولیز شده در روز برای بدن مفید و بی ضرر است.

مصرف مقدار کم این کلاژن برای مفاصل و سلامت پوست مفید است. مصرف بیش‌تر آن برای بالا رفتن تراکم استخوان نیز مفید است. مصرف حدود ۱۵ گرم در روز برای بهبود بافت ماهیچه‌ای بدن مفید است.

 

کلاژن تغییر ماهیت داده نشده

بعضی از تحقیقات نشان داده که مصرف ۱۰ تا ۴۰ گرم از این نوع کلاژن برای بدن مفید است.

 

ژلاتین

ژلاتین محدود به عنوان یک مکمل فروخته می‌شود و معمولا در دسرهای ژلاتینی استفاده می‌شود.  این نوع کلاژن را می‌توان به غذاهایی مثل سس‌ها، سوپ‌ها و دیگر غذاها اضافه کرد تا کلاژن بدن را تامین کنند. این نوع کلاژن نیز هنوز مقدار مصرف مشخصی ندارد و بهتر است قبل از مصرف روی بسته‌ بندی را بخوانید تا دچار مشکل نشوید.

 

مقدار تعیین شده توسط تولید کننده

 معمولا بر روی بسته هر نوع مکمل مقدار مصرف آن ذکر شده است. معمولا در نوع پودری حدودا یک یا دو قاشق چای خوری توصیه شده، و در نوع کپسولی یک یا دو قرص. با توجه به نوع مکمل ممکن است این مقادیر کاملا متفاوت باشد برای همین حتما قبل از مصرف روی بسته بندی را بخوانید.

 

آیا می‌توان بیش‌ از حد استفاده کرد؟

کلاژن را معمولا سالم و غیرسمی می‌دانند و بیش‌تر افراد عوارض جانبی بعد از مصرف آن نداشته‌اند. با این حال بعضی نیز علائمی مثل: طعم نامطبوع، پر بودن بیش‌ از حد معده و مشکلات دیگر معده را گزارش داده‌اند. برای همین بهتر است حتما قبل از مصرف مکمل کلاژن با پزشک خود مشورت کنید تا مقدار مورد نیاز را مشخص کنید.

در آخر

کلاژن یک پروتئین مفید است که بخش مهمی از ساختار و بافت بدن را تشکیل داده است. این پروتئین از منابع دامی به دست می‌آید و انواع مختلفی از مکمل‌های آن وجود دارد. بعضی از افراد مکمل‌های کلاژن را برای به تاخیر انداختن پیری مصرف می‌کنند.

با اینکه اگر یک فرد بالغ رژیم درستی را استفاده کند مقدار کافی کلاژن به او می‌رسد، اما بعضی از افراد برای رشد ماهیچه، استخوان و مفاصل خود و بهبود شرایط پوست و مو از مکمل‌های کلاژن استفاده می‌کنند.

انواع متفاوتی از مکمل‌های کلاژن وجود دارد. نوع مکمل مصرفی شما مقدار مصرف را تعیین می‌کند.

قبل از مصرف مکمل کلاژن نیز بهتر است با یک پزشک خود مشورت کنید، تا نیاز و مقدار مصرف شما را بررسی کند.


اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا