ورزش و رژیم کتوژنیک

img
img
img
img
shape
shape
ورزش و رژیم کتوژنیک

دسته بندی : رژیم کتوژنیک
زمان انتشار : 1399/10/17
زمان به روز رسانی : 1399/10/22

چگونه یک ورزشکار کتوژنیک باشیم، چه بخوریم و چگونه کالری بیشتری بسوزانیم؟

 

امروزه رژیم کتوژنیک در کل دنیا بسیار محبوب شده است. بسیاری از افراد سعی می‌کنند رژیم کتوژنیک را امتحان کنند تا دریابند که آیا این رژیم با سبک زندگی آن‌ها سازگاری دارد یا خیر. بسیاری از ورزشکاران هم ممکن است به رژیم کتوژنیک روی بیاورند. بنابراین بسیار مهم است که بدانیم رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران مفید است یا خیر. خوشبختانه شواهد علمی زیادی در این باره وجود دارند. این شواهد نشان می‌دهند که رژیم کتوژنیک برای هر فردی ( ورزشکار یا غیر ورزشکار) مناسب است.

مهم‌ترین تفاوت ورزش کردن در حالت کتوز با ورزش کردن در حالت معمولی این است که بدن شما چقدر می‌تواند برای تامین نیازهای اولیه‌ی بدنتان، چربی بسوزاند. باید بدانید که قدرت و مهارت یک دونده به توانایی آن‎‌ها در مصرف گلوکز نیست، بلکه بستگی به میزان سوزاندن چربی دارد.

 

ورزش چه تاثیری بر سطح کتون‌ها دارد؟

اگر رژیم کتوژنیک را آغاز کرده اید و همزمان، ورزش‌های سبک و نیمه سبک انجام می‌دهید، سطح کتون‌ها در بدنتان افزایش یافته و میزان گلوکز خونتان به همان نسبت کم می‌شود.

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ زیرا بدنتان در رژیم کتوژنیک، از چربی‌ها برای تامین انرژی استفاده می‌کند. درصدی از این چربی، تبدیل به کتون می‌شود. دونده‌هایی که رژیم کتوژنیک اتخاذ کرده اند، دو تا سه برابر بیش از سایر دونده‌ها که رژیم پر کربوهیدرات معمولی دارند چربی می‌سوزانند.

اگر ورزش سنگین انجام دهیم، به طور موقت سطح قند خون افزایش یافته و میزان کتون‌ها کم می‌شود. زیرا در ورزش سنگین، بدن به میزان بیشتری انرژی، در زمان کمتر نیاز دارد. از آنجا که قند‌ها سریع‌تر می‌سوزند، ابتدا قند‌ها برای تامین انرژی وارد عمل می‌شوند و پس از آن چربی‌ها، با این حال شما در این وضعیت نیز چربی بیشتری نسبت به یک ورزشکار با رژیم عادی می‌سوزانید زیرا در کل منبع تامین انرژی بدنتان چربی است.

 

رژیم کتوژنیک چه مزایایی برای ورزشکاران دارد؟

رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران مزایای زیادی دارد که اکنون به چهار مورد آن اشاره می‌کنیم:

 

1-پایداری سطح انرژی بدن

در رژیم کتوژنیک، شما برای تامین انرژیتان، از چربی‌ها استفاده می‌کنید. از آنجا که چربی‌‍‌ها برای تامین انرژی به صرفه‌تر هستند، به ورزشکار کمک می‌کنند که برای مدت طولانی‌تر و با یک سطح انرژی پایدار ورزش کنند.

 

2-کمک به ذخیره‌ی گلیکوژن

در رژیم کتوژنیک، میزان مصرف کربوهیدرات  کاهش می‌یابد. بنابراین گلیکوژن در ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود. این ذخیره‌ی گلیکوژن، انرژی شما را هنگام انجام ورزش‌های سنگین فراهم می‌کند.

 

3-بهبود پروسه‌های التهابی مزمن در بدن

اگر رژیم کتوژنیک به خوبی اجرا شود، باعث بهبود التهاب‌های مزمن و ریکاوری بدن می‌شود. در نتیجه باعث می‌شود بهتر بتوانید ورزش کنید.

 

4-تنظیم اشتها

رژیم کتوژنیک باعث می‌شود سطح اشتهای شما طبیعی باشد. اما این مسئله چه اهمیتی برای ورزشکاران دارد؟ در طول ورزش‌های سنگین، فرد انرژی زیادی مصرف می‌کند. بنابراین پس از پایان ورزش بسیار گرسنه می‌شود. این گرسنگی بیش از حد فرد را به سمت مصرف غذای بیشتر و حتی غذاهای ناسالم می‌کشاند و به این ترتیب تلاش‌های فرد برای ورزش به باد می‌رود!

 

چه خوراکی های کتو دوستی می‌توانیم قبل از ورزش کردن مصرف کنیم؟

قهوه و کراتین بهترین، محبوب ترین و به صرفه ترین مکمل‌هایی هستند که می‌توانید پیش از ورزش کردن مصرف کنید. این دو مکمل می‌توانند به همراه هم و یا جدا جدا مصرف شوند.

 

یک مکمل الکترولیت خانگی

شما می‌توانید کراتین را به همراه این محلول الکترولیتی که در زیر به شما آموزش می دهیم مصرف کنید:

-چند گرم نمک معمولی(NaCl)

-بین 100 تا 300 گرم منیزیوم (می‌توانید مکمل‌های منیزیوم را از داروخانه تهیه کنید.)

-بین 50 تا 100 گرم پتاسیم( پتاسیم در  آب گوجه فرنگی به مقدار زیادی وجود دارد.)

 

همچنین می‌توانید از مکمل‌های آماده‌ی موجود در بازار هم استفاده کنید.

 

 


اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا