چند دستور غذای کتوژنیک

img
img
img
img
shape
shape
چند دستور غذای کتودوست

دسته بندی : دستور غذا
زمان انتشار : 1399/12/06
زمان به روز رسانی : 1399/12/06

چند دستور غذای کتو دوست

حتما می‌دانید که رژیم کتوژنیک یک رژیم کم کربوهیدرات است. در این رژیم، منبع اصلی تامین انرژی بدن، از کربوهیدرات، به چربی یا در واقع کتون تغییر می یابد. این رژیم بسیار شبیه رژیم پالئو و رژیم آتکینز است، یعنی در این رژیم هم باید از پروتئین های حیوانی، چربی، مغز ها و دانه ها، لبنیات و سبزیجات غیر نشاسته ای استفاده شود.

با تغییر سبک غذایی و مصرف چربی و پروتئین به جای کربوهیدرات، بدن شما وارد فازی به نام کتوز می شود. فاز کتوز، برای بدن بسیار مفید است. تحقیقات نشان می‌دهند که فاز کتوز باعث پیشگیری و بهبود حملات تشنج در کودکان می شود. به علاوه کتوز باعث پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری های نورولوژیک مثل پارکینسون، اوتیسم، آلزایمر، ام اس، تروما ها و تومور های مغزی می‌ شود.

رژیم کتوژنیک بیشتر بخاطر موثر بودن در کاهش وزن معروف و محبوب شده است. به علاوه این رژیم برای مبتلایان به دیابت نوع 2 نیز بسیار خوب است.

اگر به تازگی به رژیم کتوژنیک روی آورده اید، احتمالا فکر می کنید که انتخاب غذای مناسب این رژیم کمی دشوار است. ما در این مقاله به شما چند غذای کتو دوست پیشنهاد می‌کنیم تا انتخاب های گسترده تری داشته باشید.

 

  • تاکو با نانی از جنس پنیر

پنیر پیتزا یا چدار را آب کرده و آن را به شکل نان تاکو شکل دهید و بگذارید تا سفت شود. اکنون داخل آن را با هر سسی که دوست دارید پر کنید.

 

  • گل کلم فراوری شده

گل کلم یک انتخاب مناسب برای انواع غذاهای کتو دوست است. گل کلم می تواند جایگزین مناسبی برای سیب زمینی باشد. گل کلم کم کربوهیدرات و مقوی است و با انواع مختلف ادویه ها و سس ها سازگار است. ترکیب گل کلم، بیکن تنوری و پنیر برای ناهار یا شامتان مناسب است.

 

  • ترکیب مرغ  گریل شده و سبزیجات

می توانید تکه های مرغ و یک نوع سبزیجات مثل کلم بروکلی را با ادویه های دلخواهتان مزه دار کنید و سپس آن ها را گریل کنید و با پیازچه و کمی کنجد میل کنید.

 

  • میگو کباب شده به همراه پستو

میگو ها را پاک کنید. آن ها را به صورت حلزونی، روی یک سیخ چوبی قرار دهید و در صفحه ی گریل کباب کنید. کمی سس پستو با اسفناج یا ریحان ، روغن زیتون، سیر و پنیر پارمسان درست کنید. پس از اینکه میگو ها آماده شدند، پستو را به عنوان چاشنی روی آن ها بریزید و میل کنید.

 

  • کدو سبز شکم پر

یک کدو سبز متوسط یا بزرگ را از وسط نصف کنید. داخل آن را با قاشق خالی کنید. مقداری گوشت چرخ کرده را با پیاز، فلفل دلمه و قارچ و یا هر چیز دیگری که دوست دارید تفت دهید. مواد را داخل کدوها بریزید. روی آن را با کمی پنیر بپوشانید و داخل فر قرار دهید. پس از 15 دقیقه غذای شما آماده است.

 

  • همبرگر ماهی

مقداری گوشت ماهی را چرخ کرده و یا کاملا ریز ریز کنید. ادویه ی دلخواه و گشنیز خرد شده را به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید. اکنون مقداری از مواد را گرد کرده و به شکل همبرگر های کوچک درآورید و در روغن سرخ کنید.

 

  • فریتاتای آووکادو

این غذا بسیار کم کربوهیدرات است. سه عدد تخم مرغ را در یک ظرف بزرگ بشکنید و هم بزنید. کمی پیازچه را ریز ریز خرد کنید. یک آووکادو را اسلایس کنید. در تابه کمی روغن بریزید. ابتدا تخم مرغ را در تابه بریزید، سپس آووکادو ها و پس از آن پیازچه را اضافه کنید. روی آن می توانید کمی پنیر پیتزا و یا پنیر صبحانه بریزید. زیر گاز را روشن کنید و اجازه دهید فریتاتا خوب بپزد. برای مزه دار کردن این غذا می توانید از هر ادویه ای که دوست دارید استفاده کنید.

 

  • برنج گل کلم 

ابتدا گل کلم ها را ریز ریز کنید. مقداری گوشت قرمز تکه تکه شده را به همراه پیاز و فلفل دلمه تفت دهید. وقتی گوشت به رنگ قهوه ای درآمد، کمی گوجه فرنگی خرد شده به آن اضافه کنید. اکنون گل کلم ریز ریز شده را به همراه کمی عصاره ی مرغ به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید گل کلم ها نرم شوند. پس از مدتی که آب غذا کمی خشک شد، کمی پنیر بریزید و خوب مخلوط کنید تا کاملا یکنواخت شود. برای مزه دار کردن از ادویه ی دلخواه استفاده کنید. پس از آب شدن پنیر، غذای شما آماده است.

 

  • پای مرغ و سبزیجات(Chicken pie)

برای تهیه ی این غذا، ابتدا باید یک خمیر برای پای درست کنیم. از آنجا که آرد معمولی پر کربوهیدرات است، از آرد بادام برای تهیه ی این خمیر استفاده کنید. برای تهیه ی خمیر،  به یک فنجان آرد بادام، یک قاشق غذاخوری دانه ی کتان، کمی نمک، یک شیرین کننده ی کم کربوهیدرات مثل استویا، یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر، یک سفیده ی تخم مرغ، خامه و کمی کره احتیاج دارید. این مواد را با هم مخلوط کرده و خوب ورز دهید. برای داخل پای، ابتدا مرغ را تکه تکه کرده و با ادویه های دلخواهتان مزه دار کنید و آنها را تفت دهید. سپس نخود فرنگی پخته و کمی هویج را به مرغ ها اضافه کنید و چند دقیقه ی دیگر تفت دهید. اکنون مقداری خامه و ادویه به موادتان اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شود. مواد را در ظرف مناسبی بریزید، خمیر را روی مواد بگذارید و اجازه دهید به مدت 10 الی 12 دقیقه در داخل فر، با دمای 180 درجه خوب بپزد. هنگامی که نان روی پای به رنگ قهوه ای درآمد، غذای شما آماده است.


اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا