حساسیت آلرژیک پوستی

img
img
img
img
shape
shape
حساسیت آلرژیک پوستی

دسته بندی : بیماری‌ها
زمان انتشار : 1399/12/25
زمان به روز رسانی : 1399/12/25

8 غذایی که ممکن است باعث خارش آلرژیک پوست شوند

 

اگرچه خارش پوست بدن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما در اغلب موارد این خارش نشانه آلرژی غذایی است. آلرژی غذایی در واقع ورود یک سری از پروتئین‌های خاص به بدن است که باعث به وجود آمدن پاسخ ایمنی در بدن و تولید آنتی بادی برای مقابله با این پروتئین‌هاست. شناسایی کردن عوامل حساسیت‌زا در رژیم غذایی بهترین راه جلوگیری از به وجود آمدن این حالت است. در ادامه 8 ماده غذایی را بررسی می‌کنیم که ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک در شما بشوند.

 

 

1. سویا

اگرچه آلرژی سویا بیشتر در بین نوزادان و کودکان رواج دارد، اما تخمین‌ها نشان می‌دهد که حدود نیم درصد از جمعیت بزرگسال نیز به آن مبتلا خواهند شد.

این آلرژی ناشی از واکنش پروتئین سویا است که در بسیاری از محصولاتی که از سویا در آن‌ها استفاده شده وجود دارد. آلرژی سویا عوارض جانبی مختلفی دارد، از جمله درماتیس آتوپیک که با خارش و التهاب پوست مشخص می شود. همچنین اثرات دیگری مثل: تورم، گزگز دهان، درد معده و خس خس گلو دارد. افرادی که به سویا حساسیت دارند باید از تمام محصولاتی که سویا در آن‌ها وجود دارد اجتناب کنند، اما روغن سویای تسویه شده و لسیتین سویا را می‌توانند با خیال راحت مصرف کنند.

 

 

2. بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی نه تنها یکی از رایج‌ترین آلرژی‌هاست، بلکه یکی از خطرناکترین‌ها نیز هست. پروتئین های موجود در بادام زمینی مانند سویا باعث پاسخ ایمنی بدن می‌شوند. علائم آن شامل: تورم زیرپوستی، خس خس سینه، تنگی نفس، و مشکلات گوارشی است. در موارد شدید ممکن است باعث آنافیلاکسی شود که یک واکنش خطرناک است. کسانیکه آسم و آلرژی به بادام زمینی دارند باید بسیار مواظب آنافیلاکسی باشند. در بعضی از موارد مصرف کره و یا روغن بادام زمینی تسویه شده ممکن است ایرادی نداشته باشد، اما باید با یک پزشک مشورت شود.

 

 

3. صدف

صدف نوعی از ماهی‌های با پوسته سخت هستند. میگو، خرچنگ، ماهی مرکب و خود صدف از این نوع هستند. آلرژی به صدف معمولا به دلیل وجود یک نوع پروتئین به نام تروپومیوزین به وجود می‌آید. در موارد خفیف علائم آن شامل: کهیر و خارش است. اما در موارد شدیدتر می‌تواند باعث کاهش فشار خون، خس خس سینه و حتی آنافیلاکسی شود که ممکن است کشنده باشد. برخی از افراد ممکن است به همه نوع صدف حساسیت پیدا کنند، اما برخی دیگر فقط به بعضی از انواع خاص آن.

 

 

4. گندم

گندم پرکشت‌ترین محصول کره زمین است. همچنین حساسیت به آن نیز بسیار رایج است و حدودا 1 درصد از کودکان وبزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آلرژی گندم به خاطر وجود پروتئین‌های آلبومین، گلیادین، گلوبولین و گلوتن ایجاد می‌شود. علائم آن خارش، ناراحتی گوارشی و مشکلات تنفسی است. تحقیقات نشان داده است که این نوع از آلرژی معمولا در کسانی بیشتر شایع است که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل: آسم، اگزما وو یا آلرژی فصلی هستند.

افرادیکه به گندم حساسیت دارند باید از مصرف تمام مواد غذایی حاوی گندم خودداری کنند.

 

 

5. شیر گاو

آلرژی به شیر گاو مشکلی است که معمولا در نوزادان و کودکان رواج دارد. آب پنیر و کازئین دو پروتئین موجود در شیرگاو دو عامل اصلی این آلرژی هستند. علائم آن: تورم لب‌ها، زبان و یا گلو و همچنین خارش و گز گز شدن دهان است. موارد شدید این آلرژی ممکن است به استفراغ، اسهال، گرفتگی معده، خس خس سینه و آنافیلاکسی منجر شود. برای جلوگیری از این آلرژی باید از مصرف لبنیات، کره و بستنی و به طور کلی هر چیزی که شامل شیر است اجتناب شود.

 

 

6. تخم مرغ

آلرژی به تخم مرغ معمولا به خاطر پروتئین‌های موجود در سفیده به وجود می‌آید. یکی از علائم اصلی حساسیت به تخم مرغ، کهیر است که می‌تواند باعث خارش، قرمزشدن و تورم پوست بشود. همچنین این آلرژی ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی از جمله استفراغ، اسهال و درد معده بشود. بعضی از افراد ممکن است به طور کلی با مصرف هرگونه تخم مشکل داشته باشند، اما بعضی دیگر بتوانند از تخم غاز و یا بلدرچین به راحتی استفاده کنند. برای همین اگر به تخم مرغ حساسیت دارید بهتر است قبل از مصرف انواع دیگر آن با یک پزشک مشورت کنید.

 

 

7. دانه های درختی

این کلمه شامل تمام دانه‌هایی که بر روی درختان رشد می‌کنند می‌شود؛ مانند بادام، بادام هندی، گردو، پسته و فندق. این نوع از آلرژی بسیار شایع است و حدودا 5 درصد از مردم جهان را آزار می‌دهد. پروتئین‌هایی مثل: اولئوزین‌ها، ویسیلین‌ها و آلبومین‌ها باعث بروز این نوع از آلرژی می‌شوند. علائم آن شامل: خارش، گزگز، قرمزی پوست و تورم دهان است. اگر بیماری‌های مثل آسم، اگزما و یا تب یونجه داشته باشید، ممکن است دچار واکنش شدیدتری بشوید. البته بعضی از افراد ممکن است به نوع خاصی از این دانه‌ها حساسیت پیدا کنند، اما به دلیل خطر آن توصیه می‌شود که به طور کلی از مصرف این دانه‌ها خودداری کنند.

 

 

8. ماهی

این نوع از آلرژی معمولا هنگام مصرف ماهی‌های تن، قزل آلا، گربه ماهی و ماهی کاد ایجاد می‌شود. پروتئین پاروالوبین مسئول این آلرژی است.  علائم آن کهیر، خارش و درد معده است. ممکن است فرد به یک نوع خاص از ماهی آلرژی پیدا کند. به افرادی که دچار این آلرژی هستند، توصیه می‌شود که با برطرف شدن مشکلشان از مصرف تمام محصولاتی که در خود ماهی دارند اجتناب کنند.

 

 

سخن پایانی

غذاهای زیادی وجود دارند که ممکن است باعث بروز واکنش ایمنی بدن بشوند. در اغلب موارد دلیل این واکنش، وجود یک پروتئین خاص در آن غذاست که سیستم ایمنی را وادار به پاسخ می‌کند. اگر احساس کردید که علائم یک آلرژی غذایی را دارید حتما به یک پزشک مراجعه کنید.


اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا