رابطه چاقی و ویتامین D

img
img
img
img
shape
shape
ویتامین دی و چاقی

دسته بندی : بیماری‌ها
زمان انتشار : 1399/12/26
زمان به روز رسانی : 1399/12/26

آیا کمبود ویتامین D باعث افزایش وزن می‌شود؟

 

ویتامین D یا همان ویتامین آفتاب، هورمونی است که بدن شما هنگامی که در معرض نور خورشید قرار بگیرد، تولید می‌کند. غذاهای زیادی نیستند که مقادیر قابل توجهی از آن را داشته باشند، اما می‌توانید میزانی از ویتامین را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مصرف میزان کافی از ویتامین D برای سلامت کلی بدن، سلامت استخوان‌ها، مغز و سیستم ایمنی بدن ضروری است. همچنین محققان عقیده دارند که کمبود این ویتامین باعث افزایش وزن در افراد می‌شود. در این مقاله درستی این ادعا را بررسی خواهیم کرد.

 

رابطه بین ویتامین D و افزایش وزن

افرادی که دچار چاقی هستند، معمولا از کمبود ویتامین D نیز رنج می‌برند. همچنین افراد سالم کمتر دچار افزایش وزن می‌شوند. در نتیجه این باور به وجود می‌آید که ویتامین D و افزایش وزن با همدیگر رابطه دارند.

تحقیقات زیادی بر روی این موضوع انجام شده است که نشان داده اند این رابطه واقعا وجود دارد و افرادیکه به طور مرتب از ویتامین D بهره‌مند شوند، کمتر دچار افزایش وزن می‌شوند.

 

چرا افراد چاق دچار کمبود ویتامین D هستند؟

بسیاری از محققان معتقدند که کمبود ویتامین D در افراد چاق دلایل دیگری دارد.

برای مثال: با توجه به اینکه ویتامین D در بافت چربی بدن ذخیره می‌شود، افرادیکه میزان زیادی چربی دارند نیاز به مقادیر بیشتری ویتامین D دارند و یا اینکه افراد چاق معمولا کمتر در فضای آزاد و زیر نور آفتاب می‌روند و غذاهای مفید کمتری مصرف می‌کنند.

متخصصان توصیه می‌کنند که افرادیکه دارای اضافه وزن هستند باید 1.5 برابر افراد معمولی ویتامین D در روز دریافت کنند و افراد چاق حداقل باید 2 تا 3 برابر حالت عادی ویتامین D دریافت کنند.

 

 

چطور متوجه کمبود ویتامین D در بدن خود بشویم؟

 

نشانه های کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D معمولا نشانه و یا علائم خاصی ندارد مگر اینکه شدت آن زیاد باشد. معمولا بسیاری از افراد بدون آزمایش خون نمی‌توانند متوجه این کمبود بشوند. اما علائم کلی آن موارد زیر هستند:

-درد در استخوان و تغییر حالت آن

-راشیتیسم

-تشنج

-اسپاسم های عضلانی

-بیماری های دهان و دندان

-مشکلات قلبی

اگر هر کدام از موارد بالا در شما وجود داشت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز شروع به مصرف مکمل های ویتامین D کنید.

 

چه افرادی بیشتر در معرض خطر این کمبود قرار دارند؟

کمبود ویتامین D در همه سنین وجود دارد، اما دسته های خاصی از افراد بیشتر در معرض خطر آن قرار دارند. برای مثال کسانیکه جراحی بای‌پس معده انجام داده‌اند، معمولا دچار کاهش جذب ویتامین D می‌شوند و در نتیجه ممکن است به کمبود آن دچار شوند. این حالت در مورد افراد مبتلا به سلیاک، سندرم روده کوتاه، بیماری التهاب روده، کیست فیبروز و نارسایی مزمن لوزالمعده نیز صادق است.

افراد مسن، افرادی با پوست تیره و یا افرادیکه که خیلی کم در معرض نور آفتاب قرار دارند نیز در خطر ابتلا به کمبود ویتامین D هستند.

 

آزمایش میزان ویتامین D بدن

اگر حس می‌کنید که ممکن است دچار کمبود باشید، می‌توانید یک آزمایش خون بدهید تا میزان ویتامین D بدنتان معلوم شود. معمولا میزان ویتامین D خون باید در رنج 30 تا 100 نانوگرم در هر میلی‌لیتر باشد. اگر این میزان زیر 20 نانوگرم باشد، کمبود شما ناچیز است، اگر کمتر از 10 نانوگرم باشد، کمبود شما متوسط است و اگر زیر 5 نانوگرم باشد، کمبود ویتامین D بدن شما شدید است و نیاز است خیلی زود آن را معالجه کنید.

متخصصان توصیه می‌کنند که میزان ویتامین D بدن خود را سالی دوبار اندازه گیری کنید.

 

 

راه های بهبود میزان ویتامین D  بدن

 

در معرض آفتاب قرار گرفتن

بدن شما به صورت خودکار می‌تواند از کلسترول بدن، ویتامین D تولید کند که با قرار گرفتن در معرض اشعه‌های ماورابنفش خورشید این فرآیند آغاز می‌شود. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که روزانه حدود 40 درصد از بدن خود را به مدت 20 دقیقه در برابر اشعه نور خورشید قرار دهید تا ویتامین D بدن شما تامین شود. البته عوامل زیادی در نور خورشید تاثیر دارند که باید لحاظ شوند.

 

رژیم غذایی و مکمل‌ها

اگر شرایط استفاده از آفتاب در مکان سکونت شما مهیا نیست، می‌توانید با مصرف غذاهای غنی از ویتامین D و یا استفاده از مکمل‌های آن از بروز کمبود این ویتامین جلوگیری کنید. غذاهایی مثل: ماهی، قارچ، لبنیات طبیعی، تخم مرغ و بعضی گوشت‌ها در خود ویتامین D دارند. اما برخی از محققان معتقدند که این میزان از مصرف کافی نیست و همه باید از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند. البته بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. دلیل این موضوع هم این است که مصرف مقادیر زیاد ویتامین D خوب نیست. این ویتامین محلول در چربی است و مصرف مقادیر بسیار زیاد آن در زمان طولانی باعث بروز مسمومیت می‌شود.

 

سخن پایانی

کمبود ویتامین D از دلایل اصلی افزایش وزن نیست ولی تاثیرات خود را بر روی وزن میگذارد. کمبود مصرف آن باعث بروز مشکلات مختلفی مانند مشکلات قلبی می‌شود.

با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و مصرف غذاهای حاوی ویتامین D و یا مصرف مکمل‌های آن می‌توانید از این کمبود جلوگیری کنید.

اگر حس می‌کنید دچار کمبود هستید، می‌توانید با انجام آزمایش خون از صحت حس خود مطمئن شوید. بهتر است سالی دوبار این آزمایش را انجام دهید تا همیشه از وضعیت خود مطلع باشید.


اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا