معرفی مکمل برای رفع یبوست

img
img
img
img
shape
shape
مکمل های برای رفع یبوست

دسته بندی : بیماری‌ها
زمان انتشار : 1399/12/26
زمان به روز رسانی : 1399/12/26

10 مکمل غذایی که به رفع یبوست کمک می‌کنند

 

یبوست یک نوع بیماری است که علائم آن شامل حرکات کم روده و مدفوع سفت و احساس تخلیه ناقص است. این بیماری حدودا 20 درصد از بزرگسالان را در سراسر دنیا آزار می‌دهد و به شدت بر روی کیفیت زندگی فرد تاثیر دارد. پزشکان معمولا با ایجاد تغییر در سبک زندگی افراد، استفاده از ملین‌ها و داروها این بیماری را درمان می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که مکمل‌های غذایی می‌توانند به کاهش این بیماری کمک کنند. در ادامه 10 مکمل غذایی مفید برای یبوست را بررسی می‌کنیم.

 

 

1. منیزیم

منیزیم چند نقش مهم در بدن دارد و اشکال مختلف آن به درمان یبوست کمک می‌کند. به عنوان نمونه، تحقیقات نشان داده است که اکسید منیزیم، منیزیم سیترات و منیزیم سولفات همگی به کاهش یبوست کمک می‌کنند.

منیزیم سیترات و آب معدنی که در خود منیزیم سولفات داشته باشد در کاهش یبوست بسیار موثر است. البته باید این نکته را در نظر داشت که مصرف مقادیر زیاد منیزیم سولفات عوارض جانبی نیز دارد. عوارضی مانند نفخ شکمی و اسهال.

 

 

2. پروبیوتیک‌ها

بعضی از تحقیقات نشان داده است که عدم تعادل در باکتری‌های روده یکی از دلایل به وجود آمدن یبوست است. مصرف مکمل‌های پروبیوتیک باعث ایجاد تعادل در باکتری‌های روده می‌شود و در نتیجه از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

تحقیقات زیادی وجود دارد که تاثیر پروبیوتیک‌ها بر روی یبوست را ثابت کرده‌اند اما اکثر آن‌ها از دقت کافی برخوردار نیستند و یا کیفیت پایینی دارند. محققان معتقدند که تحقیقات بیشتر و باکیفیت‌تری مورد نیاز است تا بتوان با قاطعیت از پروبیوتیک‌ها به عنوان یک عامل کاهش یبوست نام برد.

 

 

3. فیبرها

 معمولا افراد برای درمان یبوست از مکمل‌های حاوی فیبر استفاده می‌کنند. مکمل‌های فیبری نامحلول مثل سبوس گندم به تحریک غشای مخاطی روده بزرگ کمک می‌کنند. در نتیجه مدفوع را نرم و سرعت انتقال آن را افزایش می‌دهند.

البته تمام انواع فیبرها برای رفع یبوست مفید نیستند و حتی ممکن است آن را بدتر نیز کنند. پسلیوم نوعی محبوب از فیبرهای محلول است که ماده اصلی مکمل متاموکیل است. مکمل‌های حاوی پسلیوم باعث افزایش آب مدفوع و حرکات روده در بزرگسالان می‌شود.

اینولین و گلوکومانان دو نوع دیگر از فیبرهای محلول هستند که ممکن است برای رفع یبوست مفید باشند.

 

 

4. کارنتین

کارنیتین یک ماده معدنی است که برای تولید انرژی در بدن ضروری است. کمبود این ماده در بدن باعث کاهش فعالیت سلول‌ها و در نتیجه بروز یبوست خواهد شد. افراد مبتلا به ناتوانی‌های ذهنی و حرکتی نسبت به افراد عادی بیشتر به کمبود کارنیتین دچار می‌شوند. افراد دارای معلولیت معمولا داروهایی مصرف می‌کنند که باعث دفع بیشتر کارنیتین می‌شود. تحقیقات نشان داده است که شدت یبوست در افراد پس از مصرف مکمل‌های کارنیتین کاهش یافته است.

 

 

5. آلوئه‌ورا

مردم آلوئه ورا را به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله یبوست استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که این گیاه خاصیت ملینی دارد و دفع مخاط روده را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل‌های آلوئه‌ورا می‌تواند به درمان یبوست ناشی از سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

البته مصرف بلند مدت آلوئه‌ورا توصیه نمی‌شود، چرا که محققان معتقدند که مصرف طولانی مدت آن برای بدن عوارض دارد. بهتر است قبل از مصرف آن از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

 

 

6. برگ سنا

برگ سنا یک گیاه با خاصیت ملینی است که معمولا از آن برای درمان یبوست استفاده می‌شود. بسیاری از مکمل‌های ملینی برگ سنا را در خود دارند. برگ سنا حاوی ترکیباتی به نام سنوزیدهاست که به رفع یبوست کمک می‌کنند. برگ سنا یک ملین بسیار مفید است و معمولا باعث رفع یبوست می‌شود، اما پزشکان توصیه می‌کنند که آن را در کوتاه مدت مصرف کنید و هرگز بیشتر از مقدار تعیین شده استفاده نکنید. برای مثال اگر بیش از 3 ماه مرتبا از برگ سنا استفاده کنید، دچار مشکلات کبدی خواهید شد.

 

دیگر مکمل‌ها

 

7- سوجانوری: یک جلبک‌ رودخانه‌ای است که غنی از فیبر است. برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف پودر این گیاه به رفع یبوست کمک می‌کند.

8- لاکتیتول: این ملین از لاکتوز قند به دست می‌آید و باعث کاهش یبوست می‌شود.

9-CCH1: این داروی چینی در خود جینسینگ، زنجبیل، شیرین بیان چینی دارد. مطالعات نشان داده است که CCH1 یک دارو موثر در درمان یبوست است.

10- Mazirenwan: یک داروی چینی دیگر که شامل شش گیاه است. بعضی از تحقیقات نشان داده است که این دارو هم در درمان یبوست موثر است.

 

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که حتما قبل از مصرف هرگونه مکمل ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

 

نتیجه نهایی

یبوست یک بیماری شایع است که می‌تواند به شدت بر روی کیفیت زندگی شما تاثیر منفی بگذارد. خوشبختانه با ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی و مصرف برخی داروها به راحتی می‌توان این بیماری را درمان کرد. البته همیشه قبل از مصرف مکمل‌ها می بایستی با پزشک خود مشورت کنید.

 


اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا