انواع رژیم های پر طرفدار در دنیا

img
img
img
img
shape
shape
انواع رژیم های لاغری

دسته بندی : رژیم درمانی
زمان انتشار : 1399/10/24
زمان به روز رسانی : 1399/11/18

ارزیابی چند نوع رژیم خاص

در کنار رژیم های معروفی مثل رژیم کتوژنیک و رژیم آتکینز، رژیم های دیگری هم وجود دارند که گفته می‌شود باعث کاهش وزن می‌گردند. اما گاهی اوقات این رژیم ها ناسالم و یا بسیار رویایی به نظر می‌رسند. در این مقاله، رژیم های مطرح امروزی را از دیدگاه کارشناسان بررسی کرده ایم و بر اساس میزان تاثیر گذاری و پایداری نتایج آن ها در طول زمان، از 1 تا 5 به آنها امتیاز داده ایم تا شما بتوانید راحت‌‌تر تصمیم گیری کنید.

 

رژیم سوپ کلم

در این رژیم، روزانه دو تا سه بار باید سوپ کلم بدون چربی بخورید. به علاوه می‌توانید در طول هفته یک بار میوه( به جز موز)، یک بار سبزیجات غیر نشاسته ای و یک بار هم گوشت گاو بخورید.

بررسی علمی: پختن سوپ کلم ساده و کم هزینه است. این رژیم سرشار از انواع مختلف سبزیجات است. اما بزرگترین ایراد رژیم سوپ کلم، کم پروتئین بودن آن است. بنابراین بهتر است سوپ کلم کم چرب را در کنار رژیم متعادل روزانه‌ی خود مصرف کنید.

امتیاز از 5: 1

 

رژیم پاکسازی

این رژیم، یک رژیم مایعات محور است. شما تنها مجازید معجون آب لیمو، یک شیرین کننده مثل عسل یا شربت میپل و فلفل کاین یا فلفل قرمز بنوشید.

بررسی علمی: با این رژیم شما به راحتی وزن کم می‌کنید. اما باید بدانید که علاوه بر وزن، استحکام بافت عضلانی و اسکلتی خود را نیز از دست می‌دهید. به علاوه، این رژیم بسیار برگشت پذیر است، یعنی اگر پس از چند روز رژیم سابق خود را از سر بگیرید، مجددا چاق خواهید شد. به نظر می‌رسد این رژیم آنچنان هم به سم زدایی بدن کمک نمی‌کند. سم زدایی وظیفه‌ی اصلی کبد است.

امتیاز از 5: 1

 

رژیم GOLO

این رژیم بر پایه‌ی مصرف غذاهایی است که سطح انسولین خون را بالا نمی برند. بنابراین در این رژیم شما تنها مجازید غذاهای کم کربوهیدرات مصرف کنید. اگر می‌خواهید این رژیم را آغاز کنید، باید مکمل‌های آن را از داروخانه تهیه کنید.

بررسی علمی: به نظر می‌رسد رژیم GOLO هیچ برتری ای نسبت به یک رژیم متعادل به همراه با ورزش منظم ندارد. مکمل های این رژیم هم بسیار گران هستند. بهتر است پولتان را با خرید این مکمل ها هدر ندهید.

امتیاز از 5 : 1

 

رژیم غذای کودک

در رژیم غذای کودک، شما باید به جای غذاهای معمولی، از غذاهای کودک که به شکل قوطی تهیه شده اند و در بازار موجود اند استفاده کنید. این غذاها باید غنی شده و سازگار با دستگاه گوارش شما باشند.

بررسی علمی: این رژیم در کوتاه مدت به کاهش وزن شما کمک می‌کند، ولی تحمل نخوردن غذاهای معمولی برای مدت طولانی دشوار است.

امتیاز از 5 : 2

 

رژیم ماکروبیوتیک

هدف این رژیم کاهش مصرف فراورده های جانوری و مصرف بیشتر سبزیجات فصلی است. میزان غلات و حبوبات در رژیم ماکروبیوتیک بالا است. می‌توانید از سوپ سبزیجات، سبزیجات دریایی، ماهی، میوه‌ها، مغز ها و دانه‌ها هم استفاده کنید. دقت کنید که از بین نوشیدنی ها، تنها مصرف آب مجاز است.

بررسی علمی: رژیم ماکروبیوتیک رژیم بسیار خوبی است اما بسیار محدود کننده است. زیرا شما فقط می‌توانید از محصولات فصلی و محلی استفاده کنید. بنابراین ممکن است کمی دچار استرس و گمراهی شوید. لذا اگر زندگی و شغل پر استرسی دارید بهتر است این رژیم را شروع نکنید.

امتیاز از 5 : 2

 

رژیم خام گیاه خواری

این رژیم بسیار شبیه رژیم گیاه خواری است، یعنی در این رژیم هم مصرف فراورده های حیوانی ممنوع است، با این تفاوت که در خام گیاهخواری نباید به غذاهایتان بیش از 40 درجه ی سانتیگراد گرما بدهید. علت این موضوع این است که بسیاری از سبزیجات، با گرما دیدن، خاصیت خود را از دست می‌دهند و ارزش تغذیه ای شان پایین می‌آید. اما استثنا هایی هم وجود دارد. زیرا بعضی از سبزیجات با پخته شدن مغذی تر می‌شوند. مثلا پختن سبزیجات، باعث در هم شکستن دیواره‌ی سلولی گیاهان و آزاد شدن فیبر ها و مواد مغذی آنها می‌شود. پختن هویج بتاکاروتن موجود در آن را آزاد می کند و با پختن گوجه فرنگی، لیکوپن آزاد می‌شود که در این صورت جذب آنها برای بدن راحت تر است. اسفناج پخته هم آهن و کلسیم آزاد بیشتری در اختیار بدن قرار می‌دهد.

بررسی علمی: بهتر است هم از سبزیجات پخته و هم از سبزیجات خام استفاده کنید تا بتوانید از همه ی گروه‌های مواد غذایی و مواد معدنی( زینک، امگا 3، اسیدهای چرب ضروری) بهره مند شوید. نکته‌ی دیگر این است که بعضی افراد در این رژیم، بیش از حد میوه مصرف می‌کنند که این امر باعث بروز آسیب های دندانی می‌شود.

امتیاز از 5: 2

 

رژیم Whole30

در این رژیم، شما به مدت 30 روز باید از مصرف تمام غذاهای فراوری شده، غلات، لبنیات، حبوبات، الکل و شیرین کننده‌ها مثل شربت میپل، نکتار آگاو، استویا، عسل و شکر نارگیل خودداری کنید. این رژیم از اصل همه یا هیچ پیروی می‌کند. یعنی اگر در میانه‌ی رژیمتان مثلا کیک خوردید، باید مجددا یک رژیم 30 روزه‌ی دیگر را شروع کنید.

بررسی علمی: این رژیم تنها برای 30 روز برنامه ریزی شده است. در صورتی که یک رژیم خوب باید تمام روزهای سال را پوشش دهد. در طول این رژیم، به تدریج در می‌یابید که چه غذاهایی با شما سازگار است و برای بدنتان مفید است و چه غذاهایی برایتان مناسب نیست. به علاوه این رژیم شما را تشویق می‌کند که از سبزیجات و میوه‌های بیشتری مصرف کنید.

امتیاز از 5: 3

 

رژیم پالئو

پایه‌ی این رژیم مصرف غذایی است که انسان ها صدها سال پیش می‌خوردند. مثل گوشت، سبزیجات، میوه ها، مغزها، غذاهای دریایی و چربی های سالم. در رژیم پالئو خوردن غلات، حبوبات، نشاسته، غذاهای فراوری شده و الکل ممنوع است.

بررسی علمی: به نظر می‌رسد این رژیم پشتوانه‌ی علمی محکمی ندارد. با اینکه این رژیم مصرف غذاهای فراوری شده را ممنوع کرده است ولی پروتئین در آن بالاست، میزان چربی بالایی دارد.

امروزه برای رژیم پالئو، مکمل هایی تولید شده اند که علاوه بر گران بودن، از اصل رژیم هم فاصله گرفته اند.

امتیاز از 5 : 4

 

رژیم فلکسیترین(Flexitarian)

اساس این رژیم، گیاهخواری است، اما افراد می‌توانند به طور کاملا انعطاف پذیری، گاهی اوقات گوشت هم مصرف کنند.

بررسی علمی: این رژیم، از این نظر که مصرف گوشت و محصولات جانوری را به طور کامل منع نمی کند بسیار مفید است. اما در این رژیم، افراد معمولا مقدار زیادی کربوهیدرات و غذاهای فراوری شده مصرف می کنند. زیرا این رژیم گایدلاین استواری ندارد و درباره ی خوردن چنین غذاهایی محدودیتی قائل نشده است.

امتیاز از 5 : 4

 

رژیم مدیترانه ای

پایه ی رژیم مدیترانه ای را غذاهای موجود در کشورهای مدیترانه ای تشکیل می‌دهند. رژیم مدیترانه ای بر مصرف سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین و روغن زیتون استوار است.

بررسی علمی: این رژیم، جزو سالم ترین و کم نمک ترین رژیم هاست، از بروز مشکلات قلبی عروقی و سرطان ها پیشگیری می‌کند، موجب کاهش فشار خون می‌شود، در بهبود افسردگی نیز موثر است. این رژیم سیر کننده است و موجب پرخوری نمی‌شود. 

امتیاز از 5: 5

 


اشتراک گذاری:

نظرات

برای ثبت دیدگاه خود ابتدا باید ثبت نام کنید و یا اگر ثبت نام کرده اید باید با نام کاربری خود به سایت ورود کنید.
بالا